كيسه يخ روش مناسبي براي زود جوش خوردن استخوانهاست
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

يک متخصص ارتوپدي گفت: زنان به خصوص بعد از سن يائسگي که مبتلا به پوکي استخوان مي‌شوند بيشتر از مردان در معرض شکستگي استخوان قرار دارند به همين دليل جنسيت در شکستگي تاثير به سزايي دارد.

دکتر محمدرضا گيتي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران با بيان اين که شکستگي به معناي گسست در الياف بافت استخوان که هم از لحاظ ميکروسکوپي و هم از لحاظ ظاهري است، افزود: شکستگي در اثر ضربه اتفاق مي‌افتد که اين ضربه‌ها مي‌تواند به صورت مستقيم به استخوان و يا به نقاط کف پا، ستون فقرات و لگن وارد شود.

وي افزود: سربازاني که به طور مداوم رژه مي‌روند دچار شکستگي نوع تدريجي مي‌شوند که اين نوع شکستگي، قسمت کف پا را دچار آسيب مي‌کند.

دکتر گيتي با اشاره به اين که کودکان بيشتر در فصل تابستان و افراد مسن در فصل زمستان دچار شکستگي مي‌شوند، اظهار داشت: در فصل تابستان به دليل اين که کودکان فعاليت بيشتري دارند دچار شکستگي مي‌شوند و در فصل زمستان نيز اغلب افراد مسن و ورزشکاران در قسمت‌ مچ دست، ستون فقرات، ساق پا، و ناحيه‌ي لگن دچار آسيب ديدگي مي‌شوند.

وي ادامه داد: مهمترين علت بدجوش خوردن استخوان، بد درمان کردن است که دلايل مختلفي دارد از جمله اين که فرد در مواقع شکستگي به شکسته بندهاي محلي مراجعه مي‌کند و از ديگر عوامل مي‌توان به وجود عفونت و حرکات زودتر از حد اشاره كرد. عمل جراحي بهترين درمان براي شکستگي است.

دکتر گيتي با اشاره به اين مطلب که امروزه عمل جراحي بهترين درمان براي شکستگي‌ها محسوب مي‌شود، يادآور شد: گچ گرفتگي درمان قديمي است که بيشتر در شکستگي ساده و در کودکان انجام مي‌شود.

وي تصريح کرد: داروها و کرم‌ها نقشي در ترميم استخوان‌ها ندارند و اگر فردي که دچار شکستگي استخوان شده است مبتلا به پوکي استخوان باشد لازم است فقط از داروهاي مخصوص پوکي استخوان استفاده کند، همچنين کساني که از سوء تغذيه رنج مي‌برند بايد پروتئين و کلسيم مصرف کنند.

دکتر گيتي در رابطه با نقش کيسه يخ، کله پاچه در زود جوش خوردن استخوان گفت: در مواردي که فرد دچار شکستگي مي‌شود کيسه يخ روش مناسبي براي زودجوش خوردن است و بايد در همان 24 ساعت اول استفاده شود تا از بروز ورم و خونريزي جلوگيري کند. همچنين مصرف کله پاچه نه تنها مفيد نيست بلکه به دليل چربي در آن مضر هم است.

وي به عوارضي از جمله عفونت مزمن، خشک شدن مفاصل اطراف شکستگي و لاغر شدن عضلات پا اشاره كرد و گفت: عوارض شکستگي به دو دسته گروه حاد و گروه مزمن تقسيم مي‌شود. گروه حاد شامل تورم ساق پا بوده و از همه مهمتر امکان خون رساني به انگشتان پا را مختل مي‌سازد. گروه مزمن هم که باعث مشکلات اقتصادي و اجتماعي مي‌شود به طوري که فردي که دچار شکستگي است مدتها از کارش باز مي‌ماند و بار اقتصادي زيادي به خانواده و اجتماع تحميل مي‌کند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: شکستگي گردن و استخوان ران از آن نوع شکستگي‌هايي به شمار مي‌آيند که احتمال جوش نخوردن استخوان در آن خيلي زياد است و اگر افراد مسن دچار اين نوع شکستگي شوند بايد از همان ابتدا براي آنها از پروتز مصنوعي استفاده كرد.

خبرگزاری ایرنا





ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی